De foto's en de tekst komen uit het boek "Gargouilles et Chérubins de Robert Garcet" uitgegeven door l'Harmattan.
Het beeldhouwen in cement en vuursteenstof vereist een beheersing van de techniek die gedurende vele jaren ervoor al uitgeprobeerd werd.
Het is een droog materiaal dat een constante vochtigheid nodig heeft. Het resultaat is origineel, het is ongeëvenaard. Het is de toets van de meester!
Robert heeft altijd gewerkt met dit bestanddeel waarvan hij de fabrikant is.
Als uitbater van de groeves, produceert het bedrijf vuursteenblokken maar ook vergruisde vuursteen in alle korrelgrootteverdelingen. Het stof dat tijdens deze vergruizing wordt teruggewonnen is het wonderbaarlijke product van de kunstenaar.
Hij zal het zowel binnen als buiten gebruiken.
De Cherubijn Leeuw was het eerste monumentale werk dat op acrobatische wijze tot stand kwam.
De positie van de vleugels is gebaseerd op de juiste berekening van de verdeling van de krachten die het werk op veertig meter boven de grond in evenwicht houden.
Het is de hoogste positie van het gebouw.
Robert Garcet begon dit werk met het optrekken van het torentje terwijl het gebouw het vijfde niveau had bereikt. Hij wilde afstand houden om het een beweging van wegvliegen te geven.